» Lataa opas: Näin valitset sinulle sopivan taloushallinnon kumppanin
Vuosi rullaa vauhdikkaasti kohti loppuaan. Monessa yrityksessä tilikausi päättyy kalenterivuoden myötä. Tilikauden vaihdos on myös luonteva hetki tilitoimiston vaihdolle. Mikäli mietit tilitoimiston vaihtoa, kannattaa kuitenkin toimia jo ennen joulukuuta – mielellään heti.
Jotta asiat rullaavat sujuvasti puolin ja toisin, kannattaa huolehtia ainakin seuraavista:
1. Kun tilitoimiston vaihtaminen on ajankohtaista, viesti siitä avoimesti ennakkoon
Käy tilanne läpi uuden ja vanhan toimiston kanssa riittävän ajoissa. Selvitä uuden tilitoimistosi kanssa, mitä talous- ja palkkahallinnon materiaaleja vanhasta tilitoimistosta pitäisi saada. Jos kirjanpitoasi on tehty sähköisenä, pitäisi materiaalien siirtäminen uudelle toimistolle sujua helposti.
Sinulla on oikeus saada tilitoimistoltasi kaikki materiaalisi On kuitenkin hyvä huomioida, että etenkin paperimuodossa tehdyn kirjanpidon siirto ja siihen liittyvät selvittelyt vaativat enemmän aikaa. Lisäksi tilitoimistosi saattaa veloittaa materiaalien toimittamisesta ja siirtoon liittyvistä järjestelyistä.
2. Onko mielessä muutoksia sisäiseen laskentaan tai talouden toimintamalleihin?
Mikäli suunnitelmissa on tehdä laajempaa remonttia talousprosesseihin vaihdon yhteydessä, kannattaa tähän varata aikaa uuden tilitoimiston kanssa hyvissä ajoin. Usein muutokset eivät itsessään ole haastavia tehdä, mutta niillä voi olla vaikutuksia esim. siihen, miten päättyvän tilikauden tieto tuodaan uudelle kaudelle uudessa toimistossa.
3. Varmista, että tilinpäätösmateriaalit ovat kasassa heti tilikauden päättyessä
Nopeasti valmistuva tilinpäätös helpottaa tilitoimistojen arkea kummallakin puolella pöytää. Uusi kumppani pääsee varmistamaan, että kaikki viennit ovat kunnossa ja asiat rullaavat sujuvasti eteenpäin. Toisaalta vanha tilitoimisto pääsee hoitamaan hommat maaliin sujuvasti.
4. Hoida siirrot nopeasti
Oikeasti. Tämä on kokonaisuuden yksinkertaisin asia. Älä haudo materiaaleja itselläsi tai jätä niitä jumiin toimistonne sähköpostiin. Varmista, että koko yrityksenne väki pitää huolta, että tieto liikkuu rivakasti. Silloin siirtymä on puolin ja toisin helpoin saada maaliin.
Harkitsetko tilitoimiston vaihtoa vuodenvaihteessa?
Jos yhteistyö nykyisen tilitoimiston kanssa ei ole sellaista kuin toivoisit, kerromme mielellämme lisää Aallon Groupin palveluista. Pyydä tarjous tai napauta alalaidan chat auki ja klikkaa ”Etsin itselleni tilitoimistoa”. Lupaamme, että sen jälkeen asiat sujuvat helposti.
Mikäli olet vielä suunnittelupöydän ääressä, kannattaa tutustua Tilitoimistosta asiantuntevaksi kumppaniksi -oppaaseemme. Käymme siinä napakasti läpi asiat, joita kannattaa ottaa huomioon etsiessäsi uutta tilitoimistokumppania.