Kun Suomi siirtyi rytinällä hyvinvointialuemalliin 2022, koeteltiin hoiva- ja sotealan ammattilaisten resilienssiä ennen näkemättömällä tavalla. Erityisen kuormittava tilanne oli hoiva-alan yritysten hallinnoille, kun kaikki toiminnot ja henkilöstö piti siirtää uuteen toimintamalliin, vaarantamatta asiakkaiden saamaa palvelua tai itse ydinliiketoimintaa. Asiakkaiden ollessa vaativassa tilanteessa pystyi Aallon Group turvaamaan täsmällisen palkanmaksun ja proaktiivisen palvelun moninaisten lomanmääräytymis- ja palkkakäytäntöjen osalta. Perusprosessien turvaaminen palkkahallinnossa toi mielenrauhaa muutoksen keskelle.
”Kun muutoksia tulee, on meidän tapamme opastaa ja ohjata asiakkaita palkkahallinnon suhteen. Ohjeistamme, mitä kaikkea heidän tulee huomioida työyhteisössään ja toisaalta varmistaa, että kaikki toimii myös meidän päässämme”, kertoo Aallon Turun palvelupäällikkö Maarit Kaunio.
Asiakkaiden haastavan muutosarjen keskelläkin Aallon Group pystyi siis takaamaan arjen sujuvuuden toimialakohtaisen ymmärryksensä ja alaan liittyvän järjestelmäosaamisen kautta. Palkkahallinto pysyi vakaana ja rullasi normaalisti.
Hyvä palkkahallinnon kumppani ymmärtää asiakkaan työyhteisöä
Työajanseuranta nousee esiin keskeisenä tekijänä kaikissa hoiva-alan hr- ja palkkahallinnon rutiineissa, etenkin, kun alalla toimitaan usean eri TES:n ehdoilla. Työajanseurannan täytyy toimia teknisesti hyvin ja tuottaa täsmällistä tietoa.
”Tunnemme hyvin asiakkaamme. Tiedämme, kuinka työvuorosuunnitelmat on tehty, ja kuinka paljon on vakituisia työntekijöitä ja keikkatyöläisiä. Varmistamme, että loma-aikojen ja sairauspoissaolojen palkat ja lisät maksetaan oikein. Kaikki tätä edellyttää hyvää työajanseurantaa”, palkka-asiantuntija Anna-Liisa Virta täsmentää.
Monivuorotyöhön perustuvilla aloilla on palkkahallinnon luotettavuus erityisen tärkeää, kun peruspalkat ovat matalia ja toimeentulo koostuu monenlaisista vuoro-, hälytys-, osaamis-, ja vuosilisistä. Mikäli palkanmaksussa on ongelmia, heijastuu se nopeasti työyhteisöön, työntekijöiden mielikuvaan työnantajasta ja aina lopulta hallinnon työntekijöiden kuormitukseen. Ongelmia voidaan ennaltaehkäistä asiakkaan prosesseihin perehtymällä, ja tätä Aallon Groupissa pidetään ehdottoman tärkeänä osana yhteistyötä.
”Varmistamme, kuinka työajanseurantaa käytetään ja että kaikki työyhteisön jäsenet osaavat myös käyttää sitä. Tarvittaessa ohjeistamme asiakasta työntekijöiden perehdyttämisestä työvuorojen kirjaamisessa. Näin voimme reagoida nopeasti, jos havaitsemme eriäviä tapoja tai kysymystä herättäviä tilanteita. Tällöin informoimme heti asiakasta, tilanne selvitetään ja samalla huolehdimme, että kaikki saavat tarpeellisen opastuksen”, Kaunio kertoo.
Sekä Kaunio että Virta näkevät palkkahallinnon virheettömyyden myös hyvänä riskienhallintana, kun työyhteisössä ollaan tyytyväisiä ja luottamus hallintoon on tätä kautta vahvaa. He ymmärtävät, että mahdolliset ongelmat palkanmaksussa nähtäisiin helposti työnantajan virheenä, joten jo tästä syystä heille on tärkeää huolehtia aktiivisesti palkkojen maksun virheettömyydestä.
Aina kasvollista ja läheistä yhteistyötä
Aallon Groupin arvoihin kuuluu työskentely kasvollisesti ja läheisesti asiakkaiden kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan ja Aallon Groupin oman yhteyshenkilön aktiivisesta keskusteluyhteydestä huolehditaan jatkuvassa arjessa. Hoiva-alan asiakkaita he luonnehtivat erityisen lämpimiksi ja ihmisläheisiksi ammattilaisiksi, joiden kanssa työskentely on erityisen mukavaa.
”Hoiva-alalla työskennellään usein vahvalla kutsumuksella. Asiakkaissamme on hyvin empaattisia ja suuresti työstään välittäviä ihmisiä, joiden kanssa toimintatapoja voidaan kehittää jatkuvasti. Ideoita tulee paljon myös asiakkaan puolelta, mikä on meillekin hyvin palkitsevaa, sillä nämä keskustelut syventävät toimialakohtaista eritysosaamistamme entisestään”, Virta kiittelee.
”Siksi myös virheet, joita väistämättä joskus tulee, korjataan hyvässä yhteistyössä. Autamme ja joustamme mielellämme, etenkin kun meillä on niin mukavia asiakkaita. Meille on tärkeintä, että autamme asiakkaitamme onnistumaan.”
Mutkaton, luotettava ja tarvittaessa joustava apu Aallon Groupin puolelta on saanut monet asiakkaat pysymään asiakkaina, vaikka omassa työelämässä tapahtuisi muutoksia. Toisinaan vanhat asiakkaat tuovat uusia yrityksiä Aallonin asiakkaiksi, tehtyään yhteistyötä jo edellisessä työpaikassaan.
”Se on se paras kiitos, kun asiakas pysyy ja haluaa jatkaa kanssamme. Silloin tiedämme onnistuneemme”, toteaa Kaunio.
Aallon Group on luotettava tilitoimistokumppani, joka tarjoaa asiakkailleen myös kattavia palkkahallinto- ja HR-järjestelmäratkaisuja. Meille ulkoistettu palkkahallinto ja palkanlaskenta perustuvat kasvolliselle ja henkilökohtaiselle, sinulle nimettyjen osaavien palkkahallinnon asiantuntijoiden tuottamalle palvelulle. Haluatko keskustella asiantuntijoidemme kanssa?